اهمیت بوم گردی

جهانگردی یک صنعت گسترده و به سرعت در حال رشد است. از آنجایی که به طور قابل توجهی به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند، بسیاری از کشورها مایل هستند تا از آن در راستای منافع کشور خود کمک کنند. در این راستا گزارشی در سال 2017 توسط شورای جهانی سفر و گردشگری منتشر شد که نشان می‌داد این صنعت 10.2 درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان را به خود اختصاص داده است و این نشان‌دهنده‌ی اهمیت بوم گردی در سراسر جهان است. 

گردشگری مستلزم دسته بندی‌های مختلف از قبیل موارد زیر است:

  • جهانگردی ماجراجویی
  • گردشگری تجاری
  • گردشگری آشپزی
  • گردشگری فرهنگی
  • اکوتوریسم
  • جهانگردی پزشکی
  • گردشگری مذهبی
  • گردشگری ورزشی

با این حال بوم گردی و نقش آن در جوامع در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، از این رو کسب آگاهی و دانش در این راستا بسیار اهمیت دارد.

طبیعت

بوم گردی چیست؟

طبق تعریف انجمن بین المللی اکوتوریسم، این مفهوم به معنی مسافرت هدفمند و مسئولانه است که به حفظ محیط زیست و بهزیستی مردم محلی کمک می‌کند. علاوه بر آن با نام گردشگری طبیعت، هدف بوم گردی به حداقل رساندن تاثیر گردشگری بر محیط زیست می‌باشد. مهم‌ترین اصلی که این روش دنبال می‌کند این است که به حفاظت طبیعت و توسعه پایدار آن از طریق سفر کمک کند.

دلیل اهمیت بوم گردی

افرادی که در اکوتوریسم فعالیت می‌کنند، موظف هستند تا از دستورالعمل‌های خاصی در این راستا پیروی کنند. اصول این مفهوم با توجه به شرایط آب و هوایی که به طور مداوم رو به وخامت است، برای کل جهان سودمند به شمار می‌آید. برخی از مهم‌ترین مزایای گردشگری شامل این موارد است:

– بوم گردی در محیط‌های طبیعی بکر و غیر مذهبی متمرکز است.

– این مفهوم می‌تواند آگاهی فرهنگی و محیطی قابل توجهی را فراهم کند.

– تجربه مثبتی برای بازدیدکنندگان و همچنین مردم محلی خواهد داشت.

– تاثیر بر روی محیط زیست را به حداقل می‌رساند.

– فرصت‌های شغلی و مالی قابل توجهی را برای مردم محلی فراهم می‌کند.

– این کار با ارائه منافع مالی، مردم را به حفاظت از محیط زیست تشویق می‌کند.

آیا بوم گردی گزینه شغلی مناسبی است؟

اگر عاشق طبیعت هستید و حفاظت از آن یکی از دغدغه‌های مهم در زندگی تان محسوب می‌شود، پس این حرفه برای شما ساخته شده است. دلایل متعددی وجود دارد که بیان می‌کند چرا باید اکوتوریسم را به عنوان شغل خود انتخاب کنید:

– شما از نظر اقتصادی بخشی از صنعت در حال رشد خواهید بود.

– اگر مشتاق طبیعت هستید، می‌توانید به طور چشمگیری در بهزیستی و حفظ آن سهیم باشید.

– شما مسئولیت ارتقا اهمیت فرهنگی و اقتصادی یک مقصد گردشگری را بر عهده خواهید داشت.

– با توجه به اهمیت بوم گردی، نقش بسزایی در افزایش اشتغال زایی ایفا خواهید کرد.

– از آنجایی که گردشگری یک صنعت جهانی است، می‌توانید با همتایان بین المللی خود کار کنید و در معرض دید جهانی قرار بگیرید.

دامنه بوم گردی

به طور کلی جهانگردی بر زیبایی طبیعی بسیاری از مناطق تاثیر منفی گذاشته است. دلیل آن تجاری سازی مقاصد گردشگری به منظور تطبیق با استانداردهای این صنعت است. آب و هوای مدام رو به وخامت در کره زمین، یک فراخوان بیداری برای بسیاری از علاقه مندان به گردشگری و محیط طبیعی است. در مواجهه با این چالش، بوم گردی یک روش مناسب و مطلوب است. تاثیر بوم گردی به طور کلی برای مردم محلی، مسافران و همچنین کل جهان مثبت و سودمند به نظر می‌رسد. بوم گردی به عنوان یک حرفه این فرصت را به افراد می‌دهد تا با دیدگاه متفاوتی به جهان نگاه کنند و در جهت دستیابی به محیط بهتری برای زندگی، تلاش خود را انجام دهند.

اکوتوریسم

انواع مشاغل در بوم گردی

بوم گردی با اشکال مختلفی از گردشگری همراه است و با سرعت بالایی اتفاق می‌افتد. انواع گوناگونی از مشاغل در بوم گردی وجود دارد که برخی از این نقش‌های شغلی عبارتند از:

مشاغل مرتبط با ارزیابی و توسعه مکان‌ها

نقش شغلی که در این بخش قرار می‌گیرد مربوط به مشاور گردشگری و منابع انسانی، متخصصان توسعه اکوتوریسم، مدیریت توسعه پایدار گردشگری و مواردی از این دست می‌باشد. اگر در این بخش فعالیت کنید، مسئولیت‌های شغلی شما شامل تعیین یک مکان توریستی دارای پتانسیل گردشگری پایدار، تاثیرات گردشگری بر تنوع زیستی آن محل و تعیین چگونگی فراهم کردن بوم گردی در آن منطقه به نفع مردم محلی است.

مشاغل مربوط به مدیریت پایدار

این بخش از بوم گردی مربوط به مدیریت پروژه اکوتوریسم، راهنمایان گردشگری پایدار، طبیعت گردی و موارد دیگر است. مهم‌ترین نقش شما در این مرحله نظارت بر عملیات و پروژه‌ها، تخصیص بودجه، ایجاد مشارکت با جوامع محلی و توسعه ظرفیت‌های آن است.

مشاغل مرتبط با ارتباطات و بازاریابی

مانند سایر بخش‌ها، بازاریابی نیز یک جز اساسی در بوم گردی است. وظایف اصلی شما در این حوزه شامل مسئولیت ارتباطات مناطق حفاظت شده، مدیریت بازاریابی گردشگری، مدیریت ارتباط گردشگری و مواردی از این دست می‌باشد.

شروع کار در بوم گردی

از آنجایی که هدف اصلی اکوتوریسم ایجاد آگاهی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، بسیار مهم است که نسبت به این موارد مطلع باشید. کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلفی در سراسر جهان در این راستا برگزار می‌شود که به اجرای بهتر و موثرتر این مفهوم کمک می‌کند. حتی اگر برای شما حضور در این همایش‌ها مقدور نیست، می‌توانید با مطالعه و تحقیق بیشتر در این راستا، سعی کنید تا به تقویت آن کمک کنید و نقش موثری ایفا کنید.

حتی افراد زیادی وجود دارند که به شکل داوطلبانه اقدام به فعالیت در حوزه اکوتوریسم و گردشگری طبیعت انجام می‌دهند. برای این کار بهتر است که اطلاعات لازم را درباره محیطی که قرار است آن را به مردم معرفی کنید، انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا با آگاهی نسبت به باورها و عقاید مردم محلی، یک بستر قوی در صنعت اکوتوریسم ایجاد کنید.

هر چقدر که در این زمینه فعالیت بیشتری داشته و تلاش کنید، بدون شک قادر خواهید بود تا فرهنگ آن را در کشور پیاده سازی کرده و به بسیاری از مردم نشان دهید که بوم گردی تا چه حدی می‌تواند در بحث اقتصادی و مالی تاثیر بگذارد. در نهایت با توجه به اهمیت آن، بسیاری از دولت‌ها و جوامع می‌آموزند تا بخشی از بودجه خود را به این کار اختصاص داده تا بتوانند از مزایای قابل توجه آن در سطح ملی بهره‌مند شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *