گردشگری در قطب جنوب

شاید نتوان هیچ مکانی را در کره زمین با قطب جنوب، آخرین بیابان یخی بزرگ در زمین مقایسه کرد. هر چند بوم گردی در این قسمت یخ زده یک تجربه غیر متعارف است، با این حال افراد بسیاری سفر به آن را در لیست گردشگری خود می‌گنجانند. با توجه به اثراتی که بوم گردی در این نقطه از کره زمین ایجاد کرده است، این سوال وجود دارد که آیا همچنان باید گردشگری در قطب جنوب ادامه پیدا کند؟
تا زمانی که قطب جنوب فراتر از دسترس انسان‌ها بود، جایی برای نگرانی وجود نداشت، با این حال سناریوی حال حاضر با گذشته تفاوت دارد. افزایش فعالیت‌های گردشگری و اکتشافات علمی در این قاره، تهدید جدی برای حفظ پایداری آن به شمار می‌آید.
از حدود 38000 بازدیدکننده که در سال‌های 2015 تا 2016 به قطب جنوب سفر کرده‌اند، تعداد آن‌ها حدود 5% نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و تخمین زده می‌شود که ادامه یافتن این روند موجب تخریب محیط آن به شکل گسترده‌ای شود.

مقررات گردشگری در قطب جنوب

سازمان IAATO که در سال 1991 با 122 عضو به منظور گردشگری در قطب جنوب تاسیس شد، قوانین مشخصی را برای اپراتورها، مسافران و کشتی‌هایی که می‌توانند در زمان معین به این منطقه سفر کنند، اعمال کرد.
هر چند برخی از قوانین و تلاش‌های ایشان تا به امروز موفقیت آمیز بوده است، با این حال نگرانی‌های متعددی در رابطه با این سرزمین بکر و در رابطه با تاثیری که تجربه گردشگری بوم گردی می‌تواند روی آن داشته باشد، وجود دارد. در سال‌های قبل، دانشمندان و محققان در قطب جنوب با صدور هشدار اعلام کردند که افزایش گردشگری بوم گردی در این قاره یخ زده، تهدیدهای فزاینده‌ای برای محیط زیست به همراه دارد. با توجه به تاثیرات تغییر آب و هوا در قطب جنوب، این ناحیه از نظر اقلیمی آسیب پذیر شده است و ارزیابی تاثیرات بوم گردی در آن کار ساده‌ای نیست.

قطب جنوب

7 تاثیر مضر و احتمالی گردشگری در قطب جنوب

کشتی‌های مسافرتی به طور فزاینده‌ای اقدام به انتقال مسافران به این منطقه می‌کنند. هر چند که فعالیت‌های جهانگردی در این بخش نسبت به سایر مناطق جهان، متفاوت است و تنها تعداد اندکی را می‌پذیرد، با این حال به مرور با شدت بخشیدن فعالیت‌های انسانی، باید منتظر تاثیرات منفی بر پایداری این محیط بود.

به همین دلیل از جمله اثرات مضر گردشگری بوم گردی در قطب جنوب، احتمال بروز مشکلات آتی زیر می‌باشد که عبارت است از:

  1. تاثیر زمان سفر گردشگران در قاره
  2. همزمان شدن فصل گردشگری با فصل تولید مثل
  3. استخراج ضایعات نفتی در طی حمل و نقل
  4. سفرهای کوچک‌تر؛ تهدید بزرگ‌تر
  5. مرگ گونه‌های طبیعی
  6. فرسایش پیشرفته زمین
  7. سایر تاثیرات وجود انسان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تاثیر زمان سفر گردشگران در قاره

در مقایسه با دانشمندان و محققانی که اکثر وقت خود را در یک پایگاه دائمی یا نیمه دائمی سپری می‌کنند، صرف کردن چند ساعت از زمان توسط گردشگران می‌تواند تاثیرات به مراتب شدیدتر و بالاتری در این منطقه بگذارد.
علاوه بر آن، تجمع توریستی متمرکز در یک منطقه کوچک، تاثیر بیشتری به جا می‌گذارد. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی اقدام به انتقال تعداد بیشتری از گردشگران می‌کنند که این باعث به هم خوردن نظم و خلاف قوانینی است که عنوان شده است.

2. همزمان شدن فصل گردشگری با فصل تولید مثل

از آنجایی که زمان گردشگری با زمان تولید مثل حیات وحش این منطقه همزمان است، نمی‌توان اثرات مضر بوم گردی در این منطقه را اندازه گرفت. به این دلیل که با احتمال بسیار زیاد می‌تواند برای جانوران بومی مزاحمت ایجاد کند. به عنوان مثال قطب جنوب مکانی برای پرورش 20 میلیون پنگوئن است. آن‌ها با وجود تعداد بیشماری انسان در محل زندگی خود، نمی‌توانند مکان مناسبی برای جفت گیری بیابند و در آینده نزدیک این مسئله تهدید جدی برای اکوسیستم طبیعی خواهد بود.

3. استخراج ضایعات نفتی در طی حمل و نقل

افزایش فعالیت‌های حمل و نقل کشتی‌های مسافربری در طول تور، احتمال بیشتری در رابطه با تصادف و نشت نفت ایجاد می‌کند. حتی با وجود بهترین محافظان و نگهبانانی که درباره مقررات دریایی کشتی‌ها سخت گیر هستند، باز هم تعداد کشتی‌هایی که با تصادف و نشت نفت مواجه هستند، زیاد خواهد بود.

قطب جنوب

4. سفرهای کوچک‌تر؛ تهدید بزرگ‌تر

سفرهای بوم گردی کوچک در این منطقه روز به روز در حال افزایش است. در صورت بروز هرگونه مشکل در قطب جنوب، نیاز به انجام مراحل نجات سریع السیر خواهد بود. اگر گروه‌های مسافری کوچک نتوانند استانداردهای ایمنی را رعایت کنند، در صورت بروز فاجعه نیاز به درخواست‌های بشردوستانه در سطح جهانی خواهد بود. علاوه بر آن، اطمینانی در رابطه با سازگاری وسایل نقلیه حمل و نقل با محیط زیست وجود ندارد.

5. مرگ گونه‌های طبیعی

یکی دیگر از مضرات بوم گردی در قطب جنوب، مرگ گونه‌های حشرات، بذرها و موارد طبیعی دیگر در اثر وجود لباس‌ها و کفش‌های انسان است. به همین دلیل از مسافران خواسته می‌شود که لباس‌های خود را خالی کرده و چکمه و کت‌های خود را ضد عفونی کنند.

6. فرسایش پیشرفته زمین

حرکت زیاد پا در این سرزمین پوشیده شده از یخ، باعث ایجاد مسیرهای مشخص و فرسودگی آن خواهد شد.

7. سایر تاثیرات وجود انسان

از دیگر معایب حضور انسان در این مناطق، برداشت گونه‌های طبیعی در حال انقراض و یا آسیب وارد کردن به آن‌ها، آلوده کردن زمین با چکمه‌های خیس، لباس آلوده و زباله و در نهایت تخلیه زباله‌ها و فاضلاب کشتی‌ها در آب اقیانوس‌ها خواهد بود.

قطب جنوب چقدر تحت تاثیر بوم گردی قرار گرفته است؟

در 50 سال گذشته هیچ تاثیر مضر قابل توجهی از گردشگری در قطب جنوب مشاهده نشده است، با این حال بدین معنی نیست که ادامه یافتن این روند در آینده نیز تاثیر نداشته باشد. به عنوان مثال عدم نزدیکی بیش از حد به پنگوئن‌ها بسیار اهمیت دارد. با این حال گرم شدن کره زمین در اثر فعالیت‌های گردشگری باعث شده تا سیستم زندگی این موجودات تغییر کند. جدای از گردشگری بوم گردی، آلودگی‌های زیست محیطی نیز به مضرات این مسئله افزوده است.

هر چند گردشگری بوم گردی ضمن رعایت اصول می‌تواند برای این سرزمین عاری از مضرات باشد. با این حال باز هم اکثر افراد نمی‌توانند به این نقطه سفر کنند. به همین دلیل لازم است که بوم گردی مختص کسانی باشند که در سطح بالاتری از اهداف گردشگری و تفریح، مایل به بازدید از این مناطق هستند، زیرا می‌توانند سفیران قطب جنوب باشند. این قاره یک منبع ارزشمند برای تمام مردم کره زمین محسوب می‌شود، به همین دلیل است که نظارت بر رشد و تنوع گردشگری در قطب جنوب اهمیت زیادی دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *