اصول بوم گردی

با توجه به هدفی که گردشگری طبیعت دنبال می‌کند، در سال‌های اخیر قوانین و مقررات مشخصی در این راستا عنوان شده که به منظور توسعه مسئولانه در گردشگری ارائه می‌شود. مهم‌ترین هدف آن سفر هدفمند در راستای حفظ محیط زیست و کمک به ارتقای زندگی مردم محلی منطقه مورد نظر است.

اصول بوم گردی و مزایای آن

بسیاری از این اصول مطابق با تشخیص شورای جهانی گردشگری پایدار، عنوان می‌شود. برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است.

  1. ایجاد آگاهی از محیط زیست و ارتقای فرهنگ
  2. اجرای تورهای سازگار با محیط زیست
  3. تامین مزایای مالی برای حفاظت از طبیعت
  4. تامین مزایای مالی برای مردم محلی
  5. حمایت از حقوق بشر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ایجاد آگاهی از محیط زیست و ارتقای فرهنگ

آموزش یکی از جنبه‌های مهم بوم گردی برای مردم محلی و گردشگران است. اکثر تلاش‌هایی که در این راستا انجام می‌شود، به منظور بهبود آگاهی، حساسیت مردم به مسائل زیست محیطی و ترغیب آن‌ها به آگاهی درباره تاثیری است که بر روی مکان‌های گردشگری می‌گذارند.
برخی از تورلیدرها برنامه‌های آموزشی حفاظت را ایجاد می‌کنند. تعامل همه جانبه با فرهنگ‌های محلی نیز به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد. بسیاری از این ارتباطات، به تعامل و تبادل فرهنگی کمک می‌کند.

2. اجرای تورهای سازگار با محیط زیست

با توجه به بیانیه قدیمی “در طبیعت چیزی جز رد پا باقی نگذارید و چیزی جز عکس برندارید” صنعت بوم گردی در حال حاضر تلاش می‌کند تا یک گام جلوتر از این مفهوم حرکت کند.

تمرکز بر روی پایداری است و به حداقل رساندن سفرهای منفی که با افزایش کربن تاثیر مخربی بر روی محیط زیست می‌گذارد.

با استفاده از منابع انرژی جایگزین و اطمینان از اینکه کلیه روش‌های ساخت و ساز اقامتگاه‌های بوم گردی به شکل سازگار با طبیعت انجام می‌شوند، لازم است که از توسعه تا اجرا، همه روش‌ها به منظور آگاه سازی بیشتر انجام گیرد.

پیاده روی در جنگل

3. تامین مزایای مالی برای حفاظت از طبیعت

ایده استفاده از درآمد حاصل از اجرای اصول بوم گردی، کمک به تامین اعتبار مالی به منظور حفاظت از طبیعت و حیوانات وحشی است. هر چند که ایده جدیدی نیست و طی 100 سال گذشته، بسیاری از کشورها در صدد محقق ساختن این مهم بوده‌اند.

با مدیریت صحیح، بوم گردی می‌تواند روش جایگزینی برای درآمدزایی از شهرنشینی، کاهش جنگل زدایی، کاهش کشاورزی ناپایدار و حذف شکار باشد. مطالعات علمی اخیر همواره نشانگر فواید بوم گردی بوده است.

4. تامین مزایای مالی برای مردم محلی

برخی از منتقدان اکوتوریسم بر این باورند که ایده‌ها و ابتکارات مربوط به آن، مشکلات بیشتری را برای مردم محلی ایجاد کرده است. اجرای ضعیف برنامه‌ها ممکن است باعث درگیری افراد بومی بر سر زمین، منابع، توزیع ناعادلانه سود و بهره برداری فرهنگی شود.
با این حال بوم گردی واقعی همان چیزی است که منافع مالی را برای مردم محلی از طریق روش‌های مستقیم (هزینه‌های ورودی به منطقه، هزینه‌های مربوط به اقامتگاه بوم گردی و …) یا غیر مستقیم (مالیات سفر و محل اقامت) فراهم کند. طبیعی است که مشارکت بیشتر جوامع محلی در همه مراحل روند توسعه، به بهبود گردشگری کمک می‌کند.

5. حمایت از حقوق بشر

لازم است که ایده‌ها و ابتکارات اکوتوریسم در حمایت از حقوق بشر، توانمندسازی اقتصادی و جنبش‌های دموکراتیک در یک مقصد معین باشد. علاوه بر افزایش آگاهی درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی که در یک حوزه مشخص قرار دارند، چیزی که مهم است این است که مشاغل محلی و حقوق ساکنان بومی در کنترل زمین و دارایی‌هایشان محفوظ باقی بماند.
هر چند در بسیاری از جوامع این مورد یکی از بحث برانگیزترین مسائل بوم گردی است. به عنوان مثال ممکن است برخی از شرکت‌های مسافرتی و یا حتی گردشگران به دلیل نقض حقوق بشر یا رفتارهای ناعادلانه با مردمان بومی، یک مقصد مشخص را تحریم کنند.

اصول بوم گردی در عمل

تجربه نشان داده است که اجرای اصول اساسی بوم گردی می‌تواند به رشد مالی کشورهای در حال توسعه و تقویت اقتصاد جهانی کمک کند.

شاید در ابتدا این اقدامات بی تاثیر به نظر برسد، با این حال اگر هر کس به نوبه خود گام ساده و کوچکی در این راستا بردارد، می‌تواند تفاوتی که در این زمینه انجام می‌گیرد را به خوبی مشاهده کند.

سبک سفر کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بوم گردی این است که موجب سبک بار شدن شما به هنگام سفر خواهد شد. این باعث صرفه جویی در زمان و همچنین هزینه و افزایش راندمان سوخت هواپیما می‌شود.

ذخیره انرژی

از آنجایی که یکی از اصول بوم گردی، سازگاری اقامتگاه‌ها با محیط زیست است، بدون شک می‌تواند در ذخیره سازی انرژی نقش موثری داشته باشد. به عنوان مثال بسیاری از اقامتگاه‌های بوم گردی از پنل‌های خورشیدی برای گرم کردن آب و یا روشنایی استفاده می‌کنند.

کاهش بازیافت

زمانی که بیاموزید چگونه کمتر مصرف کنید، تولید زباله نیز کاهش می‌یابد. این مسئله به شکل قابل توجهی در حیات طبیعت تاثیر می‌گذارد.

زباله در طبیعت

خرید محلی

از دیگر ویژگی‌های اقامت در روستاهای بوم گردی و مکان‌های مربوط به آن این است که شما با مردم محلی معاشرت می‌کنید، درباره فرهنگ و شیوه زندگیشان می‌آموزید و با خرید از آن‌ها در چرخه اقتصادی آن منطقه تاثیر خوبی می‌گذارید.

حتی می‌توانید نحوه آشپزی و آداب و رسوم ایشان را بیاموزید.

یکی دیگر از مواردی که در سفر بوم گردی به شکل موثری پررنگ می‌شود، استفاده از مواد غذایی ارگانیک است. معمولا مردم مناطق بوم گردی، از کشاورزی ارگانیک استفاده می‌کنند که این خود باعث بهبود رژیم غذایی انسان خواهد شد.

مسافر باشید نه جهانگرد

زمانی که در اقامتگاه‌های بوم گردی ساکن می‌شوید، سعی کنید در موسیقی، هنر و غذاهای محلی غوطه ور شوید و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنید. کافی است تفاوت‌های فرهنگی که مردم هر منطقه را متمایز می‌کند مشاهده کرده و آن را با آغوش باز بپذیرید.

زمانی که با افراد محلی و نحوه زندگیشان آشنا می‌شوید، می‌توانید از ایده‌های جدیدی که به ذهن شما هجوم می‌آورند در زندگی و کار خود استفاده کنید.

معاملات محلی

به یاد داشته باشید که فرهنگ‌ها و سنت کشورهای دیگر با شما متفاوت است. پس اگر به عنوان یک مسافر در مناطق بوم گردی قدم می‌گذارید، بسیار مهم است که با فرهنگ و اعتقادات ایشان آشنا باشید تا کاری برخلاف آن انجام ندهید.

پس این سنت‌ها را درک کنید و به آن‌ها احترام بگذارید. با توجه به مواردی که به آن اشاره کردیم، می‌توان به راحتی متوجه شد که اصل بوم گردی کمک به آگاه سازی گردشگران، حفظ محیط زیست و توجه به منافع مردم محلی است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *